Profound Bekkenfysiotherapie - Echt

Bekkenfysiotherapie, Kinderbekkenfysiotherapie, Seksuologie en Post Partum Consult/Bekken(Bodem)Check

Bij seksuele gemeenschap kunnen klachten ontstaan. Om prettig te vrijen zijn psychische en lichamelijke factoren van belang. Psychische factoren zijn bijvoorbeeld, ontspanning, aandacht, beleving, opwinding (lust en libido). Ook de bekkenbodemfunctie kan hierin een belangrijke rol spelen.

Veel voorkomende seksuele klachten:

• Minder ‘gevoel’ hebben bij het vrijen
  • Pijn bij gemeenschap (dyspareunie)’
  • Geen gemeenschap mogelijk (vaginisme)
  • Pijn in het bekkenbodemgebied
  • Huidproblemen in en rond de vagina
  • Moeilijker tot een orgasme komen
  • Urineverlies tijdens het vrijen en/of bij een orgasme

Zowel overactiviteit als onderactiviteit (te hoge of te lage spierspanning) van de bekkenbodemspieren kan seksuele klachten veroorzaken. Als de bekkenbodem overactief is kan de vagina nauw aanvoelen, zodat het mogelijk is dat het binnendringen moeilijk of zelfs onmogelijk is. Vaak is er geen aanwijsbare oorzaak voor deze overactiviteit en gebeurt het onbewust. Een eerdere nare ervaring in het bekkenbodem gebied kan een mogelijke oorzaak voor een overactieve bekkenbodem zijn (vaginisme en dyspareunie).

Een ander gevolg van een te grote spanning in de spieren is een verminderde doorbloeding in het bekkenbodemgebied, waardoor er huidproblemen (jeuk, roodheid, wondjes) in en rond de vagina kunnen ontstaan die pijn veroorzaken (vulvaire vestibulitis, vulvitis). Ook kan de kans op schimmelinfecties hierdoor toenemen.

Bij een onderactieve bekkenbodem kan de steunfunctie van de bekkenbodem verminderd zijn en kunnen de organen verzakken. Hierdoor ontstaat minder ruimte in de vagina. Dat kan (stoot)pijn of een onaangename wrijving veroorzaken. Ook kunnen er bij een zwakke bekkenbodem klachten ontstaan als minder gevoel hebben bij het vrijen, moeizamer tot een orgasme komen of urineverlies tijdens het vrijen of orgasme.

Soms kan schaamte over dreigend urineverlies of ontlastingsverlies de vrouw van vrijen weerhouden, of bijvoorbeeld angst dat een verzakking in de weg zit.

Dan is er sprake van een urologisch of gynaecologisch probleem dat de seksualiteit verstoort. Hormonale veranderingen, de gevolgen van operaties, bevallingen, vermoeidheid, kortom tal van lichamelijke zaken beïnvloeden de seksualiteit. Soms hebben mensen hele irreële ideeën over wat normaal is of verwacht wordt.

Onvoldoende opwinding, moeilijk tot een orgasme komen, samengaand met dyspareunie of vaginisme, zijn seksuele stoornissen die steeds vaker jonge vrouwen treft. Maar ook na een bevalling kan sprake zijn van onvoldoende gevoel of urineverlies bij penetratie.

De overgang kan vanwege de hormonale dysbalans klachten veroorzaken als vaginale droogheid en onvoldoende opwinding.

Als vrijen niet prettig gaat ontstaat er soms een negatieve spiraal. Angst voor pijn of mislukking, vermijden of juist tegen heug en meug doorzetten, desnoods met de kiezen op elkaar. Het vrijen wordt dan steeds minder

Denkt u niet “ik ben de enige met deze klachten” want dat bent u niet. Het is raadzaam om uw huisarts te raadplegen die u naar de juiste hulpverlener zal verwijzen. Als er sprake is van een te gespannen bekkenbodem kan de bekkenfysiotherapeut u helpen door te leren uw bekkenbodemspieren te ontspannen.

Bovengenoemde klachten worden veelal behandeld door meerdere hulpverleners zoals de seksuoloog, bekkenfysiotherapeut, uroloog en evt. psycholoog. Mocht de stap naar de huisarts u te veel moeite kosten omdat u niet graag met deze klachten naar buiten komt maak dan gerust een afspraak met een bekkenfysiotherapeut die u veel uitleg en adviezen kan geven en u op weg kan helpen!