Profound Bekkenfysiotherapie - Echt

Bekkenfysiotherapie, Kinderbekkenfysiotherapie, Seksuologie en Post Partum Consult/Bekken(Bodem)Check

Zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn volgens de methode van Cecile Röst

Het bekken speelt een belangrijke rol bij de houding en het bewegen. Het beschermt de organen in het bekken zoals de blaas, de baarmoeder met de vagina en de darmen en bij de mannen de blaas en de darmen.
Het bekken bestaat uit een ring, die gevormd wordt door drie botdelen: een linker en rechter bekkenhelft en daartussenin aan de achterzijde het heiligbeen met onderaan het stuitje. Daar waar die botdelen bij elkaar komen zitten drie gewrichten; één aan de voorzijde: het schaambeen (symfyse) en aan de achterzijde aan beide zijden van het heiligbeen: de SI gewrichten.
De botdelen worden bijeen gehouden door banden en daar omheen zitten de spieren en pezen. M.n. de buik-, rug en bekkenbodemspieren zijn hier belangrijk bij. Alles tesamen zorgt voor een goede stevige basis in het lichaam.
Het bekken, de gewrichtsbanden, de spieren , de bekkenorganen en de bekkenbodem vormen samen een geheel en beïnvloeden elkaar. Een klacht in het bekken kan leiden tot klachten in de bekkenbodem en omgekeerd.

Wat is bekkenpijn?

Bekkenpijn is pijn in de lage rug, rondom het bekken en in de benen tijdens de zwangerschap en/of na de bevalling. Tijdens de zwangerschap verweken de banden rondom het bekken en het bekken wordt dan minder stabiel. Deze verweking is fysiologisch, het komt bij iedere zwangere voor. Door overbelasting kunnen er echter klachten ontstaan.
Bij bekkenpijnklachten is vrijwel altijd sprake van een functiestoornis van de stabiliserende spieren van het bekken. De spieren kunnen verzwakt zijn, maar ook juist te gespannen zijn. Of de spierkracht is wel in orde, maar de timing of coördinatie is net iets te laat of te vroeg. Ook kunnen de bekkengewrichten geblokkeerd zijn, waardoor de bekkenstand is veranderd. Zwangerschap en bevalling hebben invloed op de stabiliteit van het bekken. Verkeerd gebruik van de spieren rondom het bekken kunnen eveneens deze klachten geven.

Welke Klachten kunnen er ontstaan?

• Pijn in de lage rug en/of schaambeen.
  • Uitstralende pijn naar de zijkant van het bekken, de heupen, de zitknobbel(s), de stuit, de lies en/of naar de achterzijde van het been.
  • Gevoelens van onmacht.
  • Tintelingen en/of verminderd gevoel aan de voorzijde van het bovenbeen, in de bil of rond het zitvlak.
  • Waggelgang.
  • Problemen bij (lang) staan, lopen, fietsen, zitten en/of liggen.

Bekkenfysiotherapeutisch onderzoek en behandeling.

De bekkenfysiotherapeut begint met een uitgebreide intake. Tijdens deze intake wordt beoordeeld of bekkenfysiotherapie geschikt is voor uw klacht. Nadat deze intake heeft plaatsgevonden, vindt er een onderzoek plaats. De ernst van de bekkenpijn wordt bepaald.
De therapie bestaat uit het vinden van een balans tussen belasting en belastbaarheid. Verantwoord leren omgaan met de verminderde belastbaarheid van het bekken en goed bewegen zijn daarbij belangrijk.
Vervolgens wordt samen met u een behandelplan opgesteld. de behandeling start met uitleg om inzicht te krijgen in de klacht en met gericht advies. In de volgende afspraken wordt gebruik gemaakt van diverse vormen van oefentherapie. Deze oefentherapie bestaat uit het mobiliseren en stabiliseren van de gewrichten van het bekken en/of van de lage rug. Er worden adviezen gegeven voor het overbruggen van tijdelijke problemen. de tiltechnieken worden geoefend. De buikdruk wordt besproken. Het gebruik van bekkenbodemspieren wordt (preventief) geoptimaliseerd. Er worden ontspanningsoefeningen gegeven. En tijdens de zwangerschap worden er adviezen gegeven rondom de bevalling.
Natuurlijk kunt u de bekkenfysiotherapeut ook voor eenmalig consult raadplegen.